Airmata Terakhir

Airmata Terakhir
"Hidupkan hati dengan ilmu...........Suburkan iman dengan amal"

Wednesday, July 11, 2012

Duhai Suami Dambaan Isteri

"Assalamualaikum cikgu! Cikgu dah tengok belum gambar yang saya post kat wall fb saya? Tulah dia orangnya cikgu yang saya cakap tu. So,sekarang ni saya nak tanya pendapat cikgu,apa hukum kita minta cerai?"


"Macam ni ye,Riham. Jikalau suami kita tu baik dan soleh, haram bagi kita minta cerai kerana tiada sebab kita nak minta cerai. Kes Riham ni pula, penceraian adalah jalan yang terbaik kerana lelaki macam dia tak layak jadi suami Riham. Dia sudah tidak berlaku adil pada Riham dan tiada kebaikan mengharapkan lelaki seperti dia menjadi suami ye."


"Abis tu,apa yang perlu saya lakukan sekarang cikgu? "

"Riham cuba buat dia stress k! Syah pasti orang macam dia takkan bertahan punya."

"Riham cakap macam ni ok tak cikgu?"

"Saya nak kita putuskan hubungan kita"

" Ko ingat ko bercinta ke? Ko cakap je terus terang yang ko nak dia ceraikan ko"


"Owh ok,cikgu, nanti Riham hantar sms kat dia ye,mekasih cikgu ye!"

Alhamdulillah, hari ni ramai jugak yang tempah ShapePlus Slimming. Memandangkan hari hujan, perjalanan untuk ke Pos Laju tergendala dan lambat tiba. Sebaik sampai depan Pos Laju pintunya sudah mula ditutup. Alahai takperlah tak ada rezeki nak poskan barang customer hari ni. Esok masih ada,insyaAllah. Begitulah tugas rutinku hari-hari apabila mendapat tempahan dari customer. Ada customer baru dan tak kurang juga customer yang repeat order. Alhamdulillah itulah rezeki yang Allah bagi tidak mengira siapa asalkan kita berusaha dan bertawakal padaNya.

Sebelum keluar rumah tadi aku call Ustazah Maznah, jiran yang tinggal depan rumah aku. Lama tak sembang ngan dia. Masing-masing memang sibuk dengan kerja. Alhamdulillah, Kak Nah memang baik dan sangat friendly orangnya. Perkenalan kami mula mesra saat aku mencari rumah sewa, dan aku masih ingat ketika itu aku dan suami bertolak dari Jertih setelah semua urusan di sana selesai. Walaupun pada asalnya kepulangan suamiku bertujuan membantu aku mengemas barang untuk pindah, tapi mata yang berfungsi ini masih tidak nampak keadaan itu berlaku. Aku pula memang tak pandai nak mengarah orang buat kerja itu dan ini. Akhirnya aku biarkan sahaja masa berlalu dan teruskan perjalanan pada hari-hari berikutnya.

Sudah beberapa hari aku mengemas rumah, badan pun memang sangat penat tapi aku biarkan saja kepenatanku dan buat-buat lupa seolah tiada apapun yang berlaku. Bagi aku suami adalah orang yang makamnya sangat tinggi dan aku mesti buatkan hatinya gembira. Apatah lagi, kami bukan selalu dapat jumpa kerana masing-masing tinggal berjauhan. Aku cuba jadi isteri yang solehah untuk seorang yang bergelar suami. Sebolehnya aku ingin bahagia bersamanya tapi apakan dayaku....


"Kak Nah, mailah jalan kat umah Riham"

"Ada apa kat rumah?"


"Hehehe....adalah...macam-macam"

Sebenarnya aku boring sangat, tu yang call Ustazah Maznah tu.

"Kalau jamu Pizza, oklah jugak"



"Heee....oklah Kak Nah, nanti Riham ke rumah Kak Nah ye? Riham belikan Pizza kat KT lepas poskan barang kat Pos Laju dulu. Lewat sikit Riham sampai"

"Jangan lewat sangat, sebab Kak Nah nak latih student debat."

"Ok!"


Setelah kenyang  makan  Pizza dengan Kak Nah,aku tunaikan solat maghrib sebelum pulang ke rumah.
Dalam hati masih tertunggu-tunggu apakah jawapan dari suami yang telah lewati hidup aku selama hampir 54 hari  yang lalu. Ketika menunggu Pizza siap dibawa pulang, sempat juga aku taipkan mesej untuk suami yang bakal aku tinggalkan.

"Salam....saya dah bincang ngn keluarga saya ttg apa yang dah berlaku...so saya pun tak tahan dah dengan apa yang berlaku....saya dengan nama Allah nak awak lepaskan saya.....minta lafazkan atau taipkan saja...."

Dua hari telah berlalu,langsung tiada khabar dia akan ceraikan aku. Isterinya yang pakai furdhah itu mula menunjukkan belangnya dan mempamerkan dirinya yang sebenar. Pagi Jumaat yang sangat indah itu telah dikotori dengan tohmahan,cacian dan fitnah yang sangat hebat sehinga hilang kesabaranku.


"Ko ni keluar ikut lubang babi ke ah, sial ko eh"

 " Eh tak payah la pakai furdhah kalau mulut sebegini buruk,apa guna cakap ikut sunnah,tapi perangai macam ni,memalukan agama je la"

"Suka hati akulah,ada aku menyusahkan ko?"

"Patutlah ko bergaduh ngan mak mertua ko,mulut ko tu...."

Walaupun aku tak pernah jumpa dengan Rosmah, namun aku ada dengar secebis cerita tentangnya dari mulut suamiku dan juga mak mertuaku. Patutlah mak mertua aku takut sangat dengan menantu dia dan inginkan aku rahsiakan perkahwinan aku dengan anaknya. Aku tak sangka dia sanggup keluarkan perkataan hina begitu. Sekaligus memadamkan kepercayaan aku pada kedua mempelai yang selama ini aku fikir punya ilmu agama yang tinggi  dan atas sebab agama itu jugalah aku telah terima lamaran suamiku Mohd Marzuki bin Abdullah.


"Ya Allah! sekali lagi aku tempuh ujian yang sangat hebat ini. "

 








5 comments:

  1. Thanks my dear....mabrook to u too....moga hidupmu penuh cahaya yer Yatie...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah...semoga cahaya ku ini mampu menerangimu..walaupun pelita..eke2

    ReplyDelete
  3. paham. xperlu kata apa2. senyum pon tak perlu.

    ReplyDelete
  4. kerana kita juga wanita, hormati lah perasaan, emosi psychology Rosmah. kita biduk menumpang lalu. juga sembah syukur pada Allah yg bg peluang dan kesempatan meski hanya menumpang lalu.

    siapa lah kita utk rasa sedih, terkilan ngan takdirNya. layak ke kita?

    ikhlaskan hati. MESTI sts ceria. wat tak tahu, bukan tak biasa sedih dan DIUJI. kaleh.

    ReplyDelete