Airmata Terakhir

Airmata Terakhir
"Hidupkan hati dengan ilmu...........Suburkan iman dengan amal"

Tuesday, July 5, 2011

Bila Dia cipta dia untukku...

             Kekadang kita rasa jemu untuk bercinta lagi bila cinta yang kita idamkan putus di pertengahan jalan.  Kekadang kita hilang kepercayaan tentang cinta kerana cinta  yang kita dambakan mengecewakan dan menghancurkan sebuah hati dan perasaan kurniaan Allah. Kenapa perlu bercinta jika tahu diri akan terluka? Kenapa perlu dicintai jika tahu diri suka melukakan hati orang yang tersayang????

             Cinta adalah sebuah perasaan yang mesra dalam hati manusia sehingga membuatkan hati seseorang berbunga-bunga. Keindahan cinta itu telah membuatkan insan bercinta terlupa tentang dirinya yang sedang lapar,dahaga,sakit,penat dan sebagainya. Betapa saktinya cinta itu sehingga mampu menawan hati manusia. 

                                                                         
             Hati begitu rapuh dan perlu dijaga rapi agar tidak berlaku kelukaan yang sukar dirawati. Betapa pentingnya hati dalam kehidupan kita, tanpanya hidup tidak bermakna lagi. Hati yang tulus suci dalam sesebuah perhubungan, baik hubungan kekeluargaan, suami isteri, kekasih, sahabat handai dan rakan sekerja, memberi implikasi yang positif dalam hubungan itu. Hati yang tidak ikhlas bercinta akan mengakhiri segalanya dengan cucuran air mata yang tiada bertepi lagi.

             Untuk itu, bercintalah dengan orang yang sayangkan kita kerana kita seadanya. Usah dikejar cinta yang tidak pasti yang hanya membawa kelukaan di sudut hati.  Walaupun terpaksa berkorban demi orang yang kita sayang, itulah tandanya kasih sayang kita sesama insan. Meskipun terpaksa berjauhan namun hakikat cinta itu wujud di dalam sanubari seorang pecinta.

               Cinta ibarat kubah yang tersergam indah menyentuh dada langit

No comments:

Post a Comment